Wat is een huisstijl?

Over identiteit en huisstijl

Voor elk bedrijf is het van belang een positieve indruk te maken. Op potentiële nieuwe klanten maar ook op bestaande afnemers.

Een huisstijl zorgt dat alle uitingen van het bedrijf dezelfde positieve associatie oproepen. Bedrijven die met één herkenbaar profiel naar buiten te treden, plukken daar vroeg of laat de vruchten van. Dat geldt niet alleen voor commerciële bedrijven. Ook overheden en non-profitorganisaties zijn erbij gebaat.
Een goed begin is één herkenbare stijl waarmee een bedrijf of organisatie zich visueel presenteert. Denk als eerste aan: een eigen logo voor gebruik op drukwerk als briefpapier, visitekaartjes, flyers, folders en brochures, op uw website, verpakkingen, reclame- en promotiemateriaal.
Een huisstijl is meer dan een logo. Een grafisch ontwerper kan u daar alles over vertellen. Hieronder vindt u een beknopt overzicht van wat een huisstijl is en hoe deze tot stand komt. Naast het ontwerp en de toepassingen komen praktische zaken als invoering, kosten en beheer aan de orde.

Wat is een huisstijl?

Identiteit en imago

De huisstijl is nauw verbonden met de begrippen identiteit en imago.
De identiteit van een bedrijf of organisatie staat voor het beeld dat een bedrijf van zichzelf wil vestigen, de corporate identity. De huisstijl beschrijft en beheert de middelen die corporate identity uitdragen.
Het imago staat voor het beeld dat het publiek van de organisatie heeft.
Identiteit en imago van een organisatie willen nogal eens van elkaar verschillen. Door het uitdragen van een positieve identiteit kunnen organisaties hun imago gunstig beïnvloeden.

Elementen van een huisstijl

Het is voor een organisatie van belang dat in alle uitingen een herkenbare stijl terug te vinden is. Dat is geen gemakkelijke opgave, want het aantal toepassingen is bijna onuitputtelijk. Daarnaast vraagt het vasthoudendheid om die huisstijl gedurende lange tijd te handhaven.

Wat zijn de belangrijke elementen van een huisstijl?

  • Beeld- of woordmerk (logo)
  • Schrijfwijze naam
  • Typografie
  • Gebruik van zwart-wit en kleuren
  • Vaste verhoudingen in formaat, vorm en contrast
  • Papier- en materiaalkeuze

Logo

Een logo is een grafisch ontwerp dat een bedrijfs- of merknaam vertegenwoordigt.

Wat zijn de kosten voor een huisstijl? Klik hier voor meer informatie.

Interesse in een goed gesprek

en een kopje koffie?

 

WIJ WERKEN O.A. VOOR

CONTACT

Studiomedes
Gomarusstraat 38
9746 BC Groningen
M: 06 205 777 03
Stuur een e-mail

Tevens bereikbaar
via WhatsApp!

KvK: 020.77.244
BTW nr: 1078.23.044.B01
Bank: INGB 0009 6996 67

OPENINGSTIJDEN

  • Maandag t/m vrijdag
  • 8.00 tot 17.00 uur
  • Ook op afspraak

 

 

DIVERSEN

SOCIAL MEDIA